суббота, 30 июля 2011 г.

НАРОДНЫЕ ПЕСНИ СЛАВЯН. Сборник 2



http://batfx.com/lofiversion/index.php/t2578.html

   Народные песни сербов и русских, македонцев и украинцев, белорусов и болгар - понятные без перевода. Слушая песни славян, нам нет надобности прибегать к помощи словарей; в наших песнях живёт душа всех славянских народов, несмотря на языковые или диалектные различия. В качестве подтверждения сказанного, будем  опубликовывать подборки текстов песен славянских народов без указания на их принадлежность. Мы увидим, что не так уж затруднительно отличить болгарскую песню от украинской, русскую от сербской, белорусскую от македонской.  Попробуйте прочесть и напевать эти песни и вы сами в этом убедитесь. Нас братьев и сестёр славян объединяет нечто существенно большее, чем разъединяет.
    В дальнейшем планируется опубликовывать тексты песен братских славянских народов на страницах наших сайтов. Будем признательны за добрые пожелания, дружеские советы и приглашаем всех, кому дорого единение и духовное обогащение славянских народов к нашему песенному сотворчеству.

 «Гей, славяне, все мы дети матери единой!.. Запеваем дружно, братья, наш напев старинный: Жив он, жив он, - дух славянский, дух народной чести. Никогда нас враг не сломит, если будем вместе!..»  - (Из гимна Всеславянского Русского Собрания»

Руслан РУСОВ

ДИВЛЮСЬ Я НА НЕБО

Дивлюсь я на небо та й думку гадаю,
Чому я не сокiл, чому не лiтаю,
Чому менi, Боже, Ти крилец не дав? -
Я б землю покинув i в небо злiтав!

Далеко за хмари, подалi вiд свiту,
Шукать собi долi, на горе - привiту,
I ласки у сонця, у зiрок прохать,
У свiтi iх яснiм себе показать.

Бо долi ще змалку здаюсь я нелюбий, -
Я наймит у неi, на ноча приблудний;
Чужий я у долi, чужий у людей!
Хiба ж хто кохаэ нерiдних дiтей?..

ДIВКА В СIНЯХ СТОЯЛА

 Дівка в сінях стояла,
 На козака моргала:
 - Ти, козаче, ходи,
 Мене вірно люби,
 Серце моє,
 Серце моє!

 - Як до тебе ходити,
 Тебе вірно любити?
 В тебе батько лихий,
 В тебе батько лихий,
 Серце моє,
 Серце моє!

- Батька дома немає.
 У шиночку гуляє,
 А ти, серце, ходи,
 Мене вірно люби,
 Серце моє,
 Серце моє!

- Як до тебе ходити,
 Тебе вірно любити?
 В тебе мати лиха,
 В тебе мати лиха,
 Серце моє,
 Серце моє!

- Матері дома немає,
 На хрестинах гуляє,
 А ти, серце, ходи,
 Мене вірно люби,
 Серце моє,
 Серце моє!

- Як до тебе ходити,
 Тебе вірно любити?
 В тебе собаки лихі,
 В тебе собаки лихі,
 Серце моє,
 Серце моє!

- Я собакам угоджу,
 Я їм хліба положу,
 А ти, серце, ходи,
 Мене вірно люби,
 Серце моє,
 Серце моє!

- Як до тебе ходити,
 Тебе вірно любити?
 В тебе кішки лихі,
 В тебе кішки лихі,
 Серце моє,
 Серце моє!

- Я ж і кішкам угоджу,
 Шматок сала підложу,
 А ти, серце, ходи,
 Мене вірно люби,
Серце моє,
 Серце моє!

- Як до тебе ходити,
 Тебе вірно любити?
  В тебе миші лихі,
  В тебе миші лихі,
  Серце моє,
  Серце моє!

- Коли ж мишей боїшся,
  На воротях повісся,
  Ізгинь, пропади,
  А до мене не ходи,
  Цур тобі, пек!
  Цур тобі, пек!

ДВА МОЛОДЧИКА СОДОЧКОМ ШЛИ

Два молодчика садочком шли,
Два удалые, зелеными!
Раз, два – люблю тебя, люблю тебя…
Два удалые, зелеными!

Пиджачки на них чернеются,
А рубашечки белеются.
Раз, два – люблю тебя, люблю тебя…
А рубашечки белеются.

Как во правой руке тросточка,
А во левой папиросочки.
Раз, да – люблю тебя, люблю тебя…
А во левой папиросочка.

Папиросочки покуривают,
Со девицами разговаривают.
Раз, два – люблю тебя, люблю тебя…
Со девицами разговаривают.

Все беседы и компании обошли,
Себя краше и милее не нашли.
Раз, два – люблю тебя…
Себя краше и милее не нашли.

«Есть и лучше и краше есть –
Моему сердцу желания того нет.
Раз, два – люблю тебя…
Моему сердцу желания того нет».

ЇХАВ КОЗАК НА ВIЙНОНЬКУ

Їхав козак на війноньку.
Сказав, прощай, дівчинонько.
Прощай, дівчино,
Чорнобривонько,
Їду в чужу сторононьку.
Прощай, дівчино,
Чорнобривонько,
Їду в чужу сторононьку.
Дай-но, дівчино, хустину,
Може, я в бою загину,
Темної ночі
Накриють очі,
Легше в могилі спочину.
Дала дівчина хустину,
Козак в бою загинув.
Покрили очi
Темноя ночі
Вже вiн в могилі спочинув.
A злії люди на силу
Взяли нещасну дівчину.
А серед поля
Гнеться тополя,
Та й на козацьку могилу.

КАМАРИНСКАЯ

Ох, ты, сукин сын, камаринский мужик,
Задрал ножки та й на печке лежит.
Лежит, лежит та й попорхивает,
Правой ножкою подергивает.

Сам на девушек помаргивает,
Над женою выкамаривает:
- Ты вставай, молодая жена!
Скорей завтрак готовь, сатана!

Ой, комар ты, наш камаринский мужик,
Собрался в лес, по дорожке бежит.
Он бежит, бежит, пошучивает,
Свои усики покручивает.

Тише, тише топочите!
Пол не проломите!
У нас под полом вода,
В воде не утоните!

Пошла плясать,
Ногой топнула.
Аж хата покачнулась
И дверь хлопнула.

Хорошо, подружка, пляшешь!
Хорошо ты дроби бьешь!
Только тем и не хороша,
Что припевок не поешь!

КОЛО МЛИНА, КОЛО БРОДУ

Коло млина, коло броду (2)
Два голуби пили воду.

Вони пили, вуркотіли, (2)
Ізнялися, полетіли.

Ізнялися, полинули, (2)
Крилечками стрепетнули.

Крилечками стрепетнули, (2)
Про кохання спом`янули:

"Тому горе, що кохає, - (2)
З стремен ніжок не виймає!"

ЛАЛЕ ЛИ СИ, ЗЮМБЮЛ ЛИ СИ

Лале ли си, зюмбюл ли си
Що побърза млад челеби, та заспа,
та не виде какво чудо помина,
лале ли си, зюмбюл ли си, гюл ли си!

Поминаха дор три млади уфчеря:
първи носи шаро агне да коли,
втори носи руйно вино да пият,
трети носи медян кавал да свири.
Че минаха дор три моми хубави:
първа носи аршин бяла коприна,
втора носи пъстра хурка да преде,
третя носи шарен гергеф да шие.
Събуди се, разсъни се, челеби,
че да дойдеш на тяхната седянка!

ДЕВОЙКО МАРИ ХУБАВА

Девойко мари хубава, девойко,
сипни ми винце да пийна, девойко, /2/

балото да си кажиме, девойко,
чие е бално по множко, девойко, /2/

Моесо бално по множко, девойко,
че имам служба да служа, девойко. /2/

- Моесо бално по множко, юначе,
че имам руба да правя, юначе, /2/

- Моесо бално по множко, девойко,
че нема да се зомиме, девойко. /2/

ДIВЧИНО КОХАНА, ЗДОРОВА БУЛА

 «Дівчино кохана, здорова була,
   Чи вже ж ти на мене та не забула?
   Приїхав до тебе, Біг тебе знає,
   Чи твоє серденько мене кохає?»

 «Козаче коханий, чого питаєш,
   Хіба ж ти та мене іще не знаєш?
   Скоріше, козаче, в могилі буду,
   Ніж тебе, серденько, та позабуду!»

 «Спасибі, дівчино, за добре слово,
   А може, ти любиш кого другого?
   Коли правдива мовонька твоя,
   Ти будеш, серденько, навіки моя».

 «Ти добре то знаєш, що я сирота,
   Не маю я срібла, не маю злота, —
   Опріч любові, що к тобі маю,
   Я всім убога, того не таю».

 «Не треба мені.злота, я сам придбаю,
  А треба дівчини, що я кохаю.
   Ходімо до церкви, зв'яжемо руки,
   Нехай в нас не буде на серці муки».

ДУБРОВА

Ой Дуброва, Дуброва
Дубровачка зеляная
Ой і што ж ты Дуброва
Ды ня родзіш анічога
А зрадзіла Дуброва
Густы ельнік ды бярэзнік
Як па ты па ельнічку
Ды два брахнейкі гулялі
Яны брусейка цясалі Святлічаньку будавалі
Яны думалі святліца
Ажну цёмная цямніца
Ой ня будзем браце знаці Калі святдзень, калі будзень
Ой ня будзем браце знаці
Калі зіма, калі лета
Паўтор 1.

ЗАСВЫСТАЛЫ КОЗАЧЭНЬКЫ ВЪ ПОХИДЪ СЪ ПОЛУНОЧИ

Засвысталы козачэнькы въ похидъ съ полуночи
Заплакала Марусэнька свойи чорни очи.
"Нэ плачъ, нэ плачъ, Марусэнько, возьмэм тя з собою,
Як будэмо видъйизжаты въ чужую сторону".
"Ой йидь, та йидь, мий мылэнькый, та нэ забавляйся,
На коныку воронэнькимъ назадъ ворочайся!"
Ой Богъ знае, Богъ видае, чи я повэрнуся:
Кинь вороный на подвиръю чогось испиткнувся!"
Ой шлы ляхы на тры шляхы, дорогы пыталы:
"Слы сюда козакы йшлы, чи вы нэ выдалы?"
Вси полякы, яки йшлы, по тры кони малы,
Хвалылыся полячэнькы, що в'ны звоювалы.
"Мы пидэмо, панэ братэ, козакив рубаты,
А як прыйдэ зла годына, будэм утикаты."
Розплачеться, розтужыться Потоцького жэна:
"Чи ж я тоби, панъ Потоцькый, давно нэ товкла?
Давно ужэ, ты Потоцькый, з козакы воюешъ,
Ты козакивъ нэ звоюешъ, свою сылу згубышъ!"

ІЗ-ГIР, З-ЗА ГIР

 Із-за гір, з-за гір
 Вилітав сокіл,
 Гей, а з-за хутора
 Вилітало два.

 А з-за хутора
Вилітало два,
Гей, та один другого
 Братом називав.

«Ой ти, брат-сокіл,
 Високо літав,
 Гей, високо літав.
 Що ж ти, брат, видав?»

«Видав же я, брат,
 Зеленеє жито,
 Гей, а у тому житі
 Козака вбито.

 Вбито козака
 Не теперечки.
 Гей, виросла трава
 Між реберечки».

JA ПОСАДИ ВИНОГРАД

Jа посади виноград
{Оj Купало моj Купало,
Оj Купало моj Коледо}
Коледо Купало обилни.
Драго моjе льубиме льубиме!
На Перун-дан посиjала
На Видев-дан одлазила,
Моj виноград поникнуо,
Моj виноград истерао.
Jа неодо до два дана,
А кад одо тречи дан
Моj виноград излистао
И лозицу одпустио.
Под лозицом постельица
На постельи чашичица
У чашичици божур цветак
Божур цветак црвениjе,
Пред божуром ружица
Божур ружи говорио:
"Оj ружице румена
Бела лица румена!
Jа сам лепши од тебе
Ал' му ружа говори:
Ал' ти немаш мирис моj
Моj jе мирис Польельин
Польельине душице.
Ал' говори божур млад:
"Jош да ми jе мирис твоj
Вио би се превио;
Кано свила предена
Око златна вретена."

КАК ПОЙДУ Я НА БЫСТРУЮ РЕЧКУ

Как пойду я на быструю речку,
Сяду я да на крут бережок,
Посмотрю на родную сторонку,
На зеленый приветный лужок.

Ты сторонка, сторонка родная,
Нет на свете привольней тебя.
Уж ты, нива моя золотая,
Да высокие наши хлеба.

Эх ты, русское наше приволье,
Краю нет на луга и поля.
Ты – широкое наше раздолье,
Ты – родимая матерь-земля.

КОПАВ, КОПАВ КРИНИЧЕНЬКУ

 Копав, копав криниченьку
   Неділеньку-дві...
   Любив козак дівчиноньку
   Людям — не собі!
          Ой жаль-жаль
          Мені буде —
          Візьмуть її люди!
          Візьмуть її люди —
          Моя не буде!
          Ой жаль-жаль!

 А вже з тої криниченьки
   Орли воду п'ють...
   А вже мою дівчиноньку
   До шлюбу ведуть.
          Ой жаль-жаль
          Мені буде —
          Візьмуть її люди!
          Візьмуть її люди —
          Моя не буде!
          Ой жаль-жаль!

 Один веде за рученьку,
   Другий — за рукав,
   Третій стоїть, гірко плаче -
   Любив, та не взяв!
          Ой жаль-жаль
          Мені буде —
          Візьмуть її люди!
          Візьмуть її люди —
          Моя не буде!
          Ой жаль-жаль!

ЛЕТЕЛ ГОЛУБЬ…

Летел голубь, летел голубь со голубицею,
Гулял молодец с красной девицею.

Гулял молодец с красной девицею;
«Как бы этому ты молодцу голубицей была,

Как бы этому ты молодцу голубицей была,
Кабы ты, красна девица, в моем тереме жила.

Кабы ты, красна девица, в моем тереме жила,
В моем тереме жила, мне невестой была».

«В твоем тереме жила да невестой была?»
«Я бы золотом украсил, жемчугами уделил!»

«Ты бы золотом украсил, жемчугами уделил?»
«Я бы летом в платье в этом на коляске стал катать!»

«Ты бы летом в платье в этом на коляске стал катать?»
«Я бы зимнею порою на лаковых санях!»

«Ты бы зимнею порою на лаковых санях?»
«На лаковых санях и на паре-лошадях!»

Летел голубь, летел голубь со голубицею,
Гулял молодец с красной девицею.

ДЕВОНЬКА

Девонька милая,
Девонька славная,
Девонька, радость моя.
Если б ты знала, моя ненаглядная,
Грустно мне так без тебя.

Утром проснусь, не успею опомниться,
Первая мысль о тебе:
Где ж моя девонька,
Любит ли, помнит ли
Друга в далекой земле?

Мне эти карие
Грезятся глазоньки,
Чудные светлы, как май,
Они мои грезы,
Они мои сказоньки,
Они – обетованный рай.

ЗОВ'Ю ВIНКИ, ТА НА СВЯТКИ

Зов'ю вінки, та на святки,
На всі святки, на празнички.

В бору сосна колихалася,
Дочка батька дожидалася.

Ой батечку голубчику!
Прибудь до мене хоть на літечко,-

В мене в тіні перед воротами
Синє море розливається -

Усі пані ізбігалися,
Цьому диву дивовалися.

ІШЛИ ДIВКИ ЧЕРЕЗ ДВIР, ЧЕРЕЗ ДВIР

 Ішли дівки через двір, через двір
 На них сукні, як мак цвів, як мак цвів.

 Стали сукні сяяти, сяяти,
 Стала діброва палати, палати.

 Стали дівки гасити, гасити,
 Відром воду носити, носити.

 Скільки в відрі водиці, водиці,
 Стільки в дівчат правдиці, правдиці.

 Де плавала кладочка, кладочка,
 Там ходила Галочка, Галочка.

 Цебром воду носила, носила,
  Дібровоньку гасила, гасила.

 Скільки в цебрі водиці, водиці,
 Стільки в молодиць правдиці, правдиці.

 Скільки в решеті водиці, водиці,
 Стільки в хлопців правдиці, правдиці.

 Скільки в ситі водиці, водиці,
 Стільки в чоловіків правдиці, правдиці.

ЙОВАНО, ЙОВАНКЕ

Йовано, Йованке,
край Вардаро седиш, мори,
бело платно белиш,
се нагоре гледаш, душо,
сърце мое, Йованке.
Йовано, Йованке,
твоята майка, мори,
тебе не те пуща,
кай мене да дойдеш, душо,
сърце мое, Йованке.
Йовано, Йованке,
яз те тебе чекам, мори,
дома да ми дойдеш,
а ти не доагяш, душо,
сърце мое, Йованке.

ЕЛIХ КОЛА

Гой-гой сядзем ў кола ды вясёла
Выпівайма, размаўляйма
Пра усё забудзем
Хай нам добра будзе

Гой-гой чаго бавіш - келіх ставіш
Хочаш піці - папрасіці
Хмель-піва нап'емся
Потым разбярэмся

Гой-гой вайна рыхла покуль сціхла
Распачаці святкаваці
Келіх пенна піва
Піва яно жыва

Гой-гой ад суседа няхай беда
Выпі ныне - хвора згіне
Ліся піва ныне
Ў шчаслівай гадзіне

паўтор 1.

ДОМАЧИНЕ ДОБРО ТИ JЕ ВЕЧЕ

Домачине добро ти jе вече
[Коледо, Коледо]
Надаш ли се добрима гостима?
Колеhани гости су ти редки
Од године па до те друге нам
Свако добро желе ти богато.
Понаjвише здравльа и весельа,
И богатства, колико ти треба
Да прославиш старого Коледа
Да сахраниш, пагребеш Коледа,
И дочекаш младог Сварожича,
Сварожича ты, младог Божича.
Све ти здраво и млаhано било,
Свако добро и свакиj беричет
На ма додаj што jе колидарско:
Товар брашна и два кобасица,
Товар меса сувог свакояког
Понаjвише пршуте зимине
И кичмице месе свиньетине
Товар вина и десет ракиjе
То jе доста за душу Коледа,
А за здравлье младога Божича,
Ако ли нас даривати нечеш,
Ми одосмо однесемо Коледа,
А Божич ти ни долазит нече
Остаче ти цура неудата;
Седилица на приjекор света.
Остаче ти момче неженьено,
На поругу дому и племену.

ИЗ-ЗА ГОР-ГОРЫ

Из-за гор-горы едут мазуры,
Из-за гор-горы едут мазуры.
Едут, едут мазурочки,
Везут, везут нам веночки,
Венок золотой, венок золотой.

Приехали панычи во темной ночи,
Приехали панычи во темной ночи.
Стук, бряк во колечко:
«Выйди, выйди на крылечко,
Дай коню воды, дай коню воды».

«Не могу я встать, коню воды дать,
Не могу я встать, коню воды дать.
Мне матуся приказала,
Чтоб я с паном не гуляла,
Матуси боюсь, матуси боюсь».

«Матуси не бойсь, садись на мой конь,
Матуси не бойсь, садись на мой конь.
На мой конь скорей садися,
Вместе с бурею несися
В венке золотом, в венке золотом».

ЇХАВ КОЗАК ЗА ДУНАЙ

Ї
хав козак за Дунай,
Сказав: — Дівчино, прощай!
Ти, конику вороненький,
Неси та гуляй!
— Постій, постій, козаче,
Твоя дівчина плаче,
Як ти мене покидаєш, —
Тільки подумай!
— Білих ручок не ламай,
Ясних очей не стирай,
Мене з війни зі славою
К собі ожидай!
— Не хочу я нічого
Тільки тебе одного,
Ти будь здоров, мій маленький,
А все пропадай!

ЙШЛИ КОРОВИ IЗ ДIБРОВИ

 Йшли корови із діброви,
 А овечки з поля;
 Заплакала молода дівчина, |2
 Край дороги стоя.         |
  
"Куди їдеш-від'їжджаєш,
 Сизокрилий орле,
 А хто ж мене, молоду дівчину, |2
 До серця пригорне?"           |
  
 "Пригортайся, моя мила,
   До серця другому,
   Лиш не кажи тієї правди, |2
   Що мені одному".         |
  
 Як же мені, тієї правди,
  Йому не казати:
  Він пригорне, поцілує |2
Лиляно моме

Лиляно моме Лиляно,
я стани рано прзори,
я стани рано призори-
и либето си прегърни.
Не е излязла Лиляна,
най е излязла майка й,
най е излязла майка й,
и си на Георги думаше:
Иди си Георги, иди си,
Лиляна болна легнала
Лиляна болна легнала
и не може да стане.
Недей го лъга мале ма,
Аз съм си Георги любила,
аз съм си Георги любила
и за него ще се оженя.

  Ще й стане питати".   |

КАЛИНКА

Калинушка, кудрявая,
Пышно в роще расцвела.
Калинка, калинка,
Красива была.
В роще вешнею порою,
Калинка цвела.
Разповадились в ту рощу
Парень с девицей гулять.
Калинка, калинка,
Красива была.
В роще вешнею порою,
Калинка цвела

КУПАЛЬСКО, КУПАЛЬСКО, ЦВЕЧЕ РУIНО!

Купальско, Купальско, цвече руjно!
Цвече руjно Русальско.
Русальско цвече плаветно.
Купал га бере те бере,
Русал га плете те плете,
Купал га Коледу даjе,
Коледу, брату своjему.
Даjе га маjли Купала
Купала маjки Живбожи:
Купалова стара маjко!
Jе ли Купал дома?
Одговори стара маjка:
"Отишо jе на оранье
Jош на Видов-дан,
Па jе реко кучи дочи
Баш на Кресов-дан,
И донети киту злата
Родне пшенице
Те пшенице, те белице
Тог леба бела".

ЛИЛЯНО МОМЕ

Лиляно моме Лиляно,
я стани рано прзори,
я стани рано призори-
и либето си прегърни.
Не е излязла Лиляна,
най е излязла майка й,
най е излязла майка й,
и си на Георги думаше:
Иди си Георги, иди си,
Лиляна болна легнала
Лиляна болна легнала
и не може да стане.
Недей го лъга мале ма,
Аз съм си Георги любила,
аз съм си Георги любила
и за него ще се оженя.

Комментариев нет:

Отправить комментарий